Listing 1 - 10 of 317 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
De opleiding podologie trekt elk jaar meer studenten aan. Aan de hand van onderzoeken zal er een online tool worden gemaakt om een duidelijk beeld te creëren voor toekomstige podologie studenten. METHODE Er werden focusgroepsgesprekken georganiseerd met podologen uit het werkveld om uit hun bevindingen over de opleiding informatie te verzamelen opleiding. RESULTATEN Tot vandaag is er nog weinig literatuur terug te vinden over instroom -en doorstroomcijfers binnen een opleiding. Als de cijfers van podologie vergeleken werden met de andere opleidingen ergotherapie, logopedie en audiologie, bleek dat podologie niet slecht scoort. Uit deze studie is gebleken dat het eerste jaar de hoogste uitval heeft door de vakken ?anatomie? en ?klinisch onderzoek?. Het tweede jaar heeft dit met het vak ?podologische anamnese en behandeling? dit is volgens de gegevens verkregen van de podologen te wijten aan ?te weinig studeren?. Hierdoor starten persoonlijke trajecten die niet altijd haalbaar zijn voor de studenten waardoor een uitval als reactie komt. Als studenten in het derde jaar komen, is er een daling op te merken en is de uitstroom groot. CONCLUSIE De bevindingen van deze studie wordt samen met de onderzoeken met als doelgroep studenten en werknemers Arteveldehogeschool gebruikt om een documentaire te maken. Meer onderzoek is echter nodig. Volgende academiejaren worden er verder gegevens verzameld.
Focusgroep --- Podologie --- Podologie
Choose an application
Sinds meerdere jaren is men in de Arteveldehogeschool begaan met het professioneel opvolgen van de instroom en doorstroming in de verschillende opleidingen. Een opmerkelijke vaststelling is het feit dat het doorstromingspercentage opmerkelijker lager ligt in de opleiding podologie in vergelijking met andere opleidingen. In dit onderzoek werden er focusgesprekken afgenomen om ?instromers? optimaal te kunnen informeren omtrent het beroep podologie en de vooropgestelde startcompetenties. METHODE: De doelstelling van dit onderzoek was om op basis interviews/gesprekken informatie te verzamelen om kandidaat podologiestudenten beter te kunnen inlichten om zo het vroegtijdig stopzetten van de studierichting podologie te reduceren. RESULTATEN: Uit de studie werd afgeleid dat verschillende componenten aan de basis kunnen liggen van het vroegtijdig stopzetten van de studierichting. CONCLUSIE: Door de analyse van de gesprekken werd duidelijk dat kandidaat podolgiestudenten over een heel aantal basiscompetenties moeten beschikken alvorens zij aan de richting kunnen beginnen. De moeilijkheid van een aantal vakken, werd aangegeven als een drempelpunt voor een aantal studenten. Ook het prijskaartje van deze richting werd beschouwd als een mogelijks struikelblok. Tot slot gaven de participanten zelf aan dat de opleiding voor iedereen haalbaar is, zolang er interesse, motivatie en basiscompenties zoals zelfstandigheid, durf en creativiteit aanwezig zijn.
Focusgroep --- Podologie --- Podologie
Choose an application
De podologie is een snel evoluerende paramedische discipline die op heden een boost kent in België. Anno 2016 vinden steeds meer mensen de weg naar de podoloog, al zijn de karakteristieken van het beroep soms onduidelijk. Deze studie wil hierop een antwoord bieden. Omdat in de literatuur nog maar weinig onderzoeken terug te vinden zijn over dit beroep in zijn totaliteit, is er noodzaak aan onderzoek. Methode: Door middel van een online enquête werden de nodige gegevens verzameld tussen 20 februari en 20 maart 2017. Deze werd opgedeeld volgens zes onderwerpen, namelijk demografische gegevens, algemene info over de praktijk, studies/bijscholingen, organisatie van de podologische praktijk, materialen en inkomsten/uitgaven. Er werden 390 willekeurige podologen voor dit onderzoek uitgenodigd. Resultaten: Vooral jongere podologen met weinig ervaring hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Als biomechanisch model is het Root model nog steeds het meest gebruikte. Terwijl voor de biomechanische aandoeningen er één echte koploper is (fasciitis plantaris/hielspoor), kan voor de nagel- en huidaandoeningen een opmerkelijke top drie worden genoteerd (clavi, onychocryptose, hyperkeratose). Het stigma dat mannen meer biomechanisch onderzoek doen en vrouwen meer instrumentele behandeling, wordt bevestigd. Discussie: Gezien de lage respons rate (22,1%) kunnen de resultaten niet veralgemeend worden. Daarnaast dient ook rekening gehouden te worden met de mogelijke biases die toch voorkwamen en waarvoor aanbevelingen werden voorgeschreven. Conclusie: Het doel van dit onderzoek was om de Belgische podoloog een inzicht te bieden in de karakteristieken van zijn/haar beroep en de resultaten te vergelijken met de eigen situatie. Ook significante verschillen en verbanden tussen aspecten werden opgetekend. Onderwijsinstellingen die de opleiding podologie aanbieden, kunnen uitgaande van deze studie inzicht krijgen in het werk van de podoloog op de werkvloer en hierop inspelen. Deze studie kan dienen als basis voor de toekomst om verdere trends en evoluties vast te stellen.
Praktijk --- Veldonderzoek --- Podologie --- Podologie
Listing 1 - 10 of 317 | << page >> |
Sort by
|